Svenska skolan i fokus

Nu är den svenska skolan i fokus och i blåsväder. Jag kanske kan drista mig till några funderingar jag också. Och börja med min första erfarenhet av svensk skola år 1976.

Ny i Sverige var jag hösten 1976. Och kom direkt till gymnasiet. Och jag märkte att det var stora skillnader mellan den isländska skolan som jag upplevt i tio år och den svenska. Det började med betygen. Dåvarande isländsk skola hade betyg redan från första årskursen. Ett helt system som jag inte tänker redogöra för. Det var säkert både bra och dåligt, men vi visste ju inte något annat.

Hur var det då i Sverige? På gymnasiet diskuterades det mycket, men det handlade definitivt inte något om innehållet utan det politiska budskapet som var inne bland alla ungdomar (sades det) att man skulle avskaffa betygen helt och hållet! Jag undrade om jag hört rätt? Hur ska det gå till? Det var min fråga. Och jag fick den kastad tillbaka: ”Är du kanske MUF:are?” Tydligen var det moderata ungdomsförbundet det enda som tydligt vid den tiden försvarade betygen.

Nej, jag var och är inte med i något politiskt parti. Tyckte nog att debatten då var oförnuftig. Det kanske den är nu också, fast jag gillar att kvaliteten äntligen börjar komma i fokus. Jag har inget särskilt intresse av friskolor. Inget intresse heller av att förbjuda dem. Men jag tror att det i ett land som Sverige är viktigt att de styrande inser vilket ansvar de har för sånt som skolan. Det går inte bara att skyffla över allt ansvar på lokala politiker och tro att det ger ett jämnt resultat. Ordet ”Pisa” är ju inte något som idag handlar om ett lutande torn någonstans i Italien. Snarare om ett hårt lutande utbildningstorn i Sveriges land, med risk att falla överstyr när som helst om ingenting görs.

Men någonting görs faktiskt redan nu. En del av det handlar om protesterna från vanligt folk som inte gillar tanken på att vi ska bli ännu sämre på att utbilda våra barn i konsten att bli goda och välutbildade medborgare. Jag hoppas bara att protesterna inte bara viftas bort, eller att skolfrågan endast blir ett bränsle i valfläsket som snart dyker upp inför nästa års val. Det behövs något konkret. Helst något som politikerna utöver de vanliga gränserna inser att de måste samarbete för att nå resultat.

Sen gäller det att tro på det som beslutas. Inte ändra en gång vartannat år. Det gör också skolan osäker. Sluta experimentera och börja arbeta för ett långsiktigt resultat, alltså!

Författare: Lói Stefánsson

Jag är islänning, numera också svensk. Bott i Sverige sen 1976. Inga planer på att flytta härifrån men älskar Island - och Sverige.